Valtra G135 Versu: İşte G serisi

Motor gücü 100-120 aralığında yer alan bir traktörden, özellikle ön yükleyici takılarak kullanılacaksa, son derece çevik olmasını beklersiniz. Valtra, işte bu beklenti doğrultusunda çok yönlü kullanım olanakları sunacak yeni bir traktör serisi geliştirdi. Yeni serinin kullanıcılara neler vadettiğini görmek için bir G135 Versu modelinin direksiyonuna geçtik

Aradığınız şey, etrafta çevik bir biçimde dolaşıp duran bir traktörse, üzerinde hiçbir ilave ağırlık istemezsiniz. Valtra, önceki N104, N114 ve N124 modellerini geliştirirken böyle bir hata yapmış ve N174’e kadar çıkan daha büyük modellerdeki uzun, ağır şasiyi bu traktörlerde de aynen kullanmıştı. Sorunu fark eden Finli üretici, tekrar çizim tahtasının başına geçti ve daha kıvrak modellerden oluşan G serisini tasarladı. Yeni seride motor gücü 105 hp ile 135 hp arasında değişen dört model, N serisindeki en küçük üç traktörün yerini alırken, G135 ise benzer güçteki N134 ile birlikte rekabete dahil edildi.

Daha hafif, daha kısa

Yeni traktörler, eklenen donanım paketlerine bağlı olarak değişmekle birlikte, yerini aldığı N serisi modellerine kıyasla 500 ila 800 kg daha hafif. Valtra, 4,4 litre hacmindeki AGCO Power motorunun baştan tasarlandığını, çıkış milleri ve tahriklerin tümünün, motora daha kompakt ve yer tasarrufu sağlayacak şekilde monte edildiğini belirtiyor. Kompakt radyatör tasarımının da devreye girmesiyle, motor kapağının daha aşağı indirilmesi ve sürücüye mükemmel bir görüş alanının kazandırılması olanaklı hale gelmiş durumda. Ters yönde döndürülebilen radyatör fanı da bu makinelerin tercihe bağlı donanım listesine yerini alıyor.

Stage V emisyon standardına uyum için başvurulan bilindik teknolojilere yeni seride de rastlıyoruz: seçici katalitik indirgeme seçimli katalitik indirgeme (SCR), dizel yanma katalizörü (DOC) ve dizel partikül filtresi (DPF). Valtra, partikül filtresi rejenerasyon aralığının, G serisindeki diğer servis aralıklarına paralel şekilde, 600 saate uzatıldığı bilgisini veriyor. İdeal olarak, DPF rejenerasyon işleminin, periyodik bakımdan hemen önce kullanıcı atölyesinde gerçekleştirilmesi isteniyor. Ancak, sensörlerden filtre tıkanma bildirimi geldiğinde de rejenerasyon uygulanabiliyor.

Tam Valtra’dan beklediğimiz gibi, bu seride de çift motor gücü seçeneği sunan bir model mevcut. G125 Eco modeline bu amaçla yerleştirilmiş bir düğmeye basılarak motor parametreleri değiştirilebiliyor ve daha düşük devirde daha yüksek tork üreten parametreler devreye giriyor. Firma, bu özellik sayesinde, tarladaki çeki işlerinde motor devrini düşürerek yakıt tasarrufu sağlanabildiği görüşünde. Manevra kabiliyeti söz konusu olduğunda, test ettiğimiz G135’in, 2,55 m’lik dingil mesafesine ve 480’lik ön lastiklere rağmen saklayacak hiçbir kusurunun bulunmadığını belirtmeliyiz. Yarım çerçeveli şasinin ince beli, dümenleme açısının düşürülmesine olanak kazandırmış. Ancak, ön yükleyici kolları takıldığında bu dönüş alanında ne kadar kısıtlama meydana geleceğini bilmiyoruz.

Valtra, bu traktörün ekürisi sayılabilecek Massey Ferguson 5700S’de kullanılan 24 ileri/24 geri vitesli GIMA şanzımanına bu modelde de yer veriyor. Şanzıman, A ile D arasında dört kademeye ve her kademede altı powershift vitese sahip. Traktörün kullanım mantığı ve kumanda yazılımları, bütünüyle alışıldık Valtra teknolojilerini yansıtıyor. Firma broşürüne göre, arka askı sistemi kesintisiz 5,7 ton yük kaldırabiliyor ve ön askıda da 3,0 ton kaldırma kapasitesi sunuluyor. Ağırlığı 5,14 ton olan makinenin 9,50 tona kadar çıkabilen yükü ağırlığı, 4,36 ton ağırlık eklenebileceği anlamına geliyor.

Üç ayrı donanım paketi

Seride sunulan HiTech, Active ve Versu donanım paketleri, asıl olarak hidrolik sistem açısından farklılık sergiliyor. Giriş seviyesi HiTech paketinde 100 l/dak kapasiteli bir dişli pompa kullanılırken, arka tarafa üç adede kadar mekanik yön kontrol valfi takılabiliyor. Active paketinde yüke duyarlı hidrolikler ve 110 l/dak kapasiteli bir pompa tercih edilmiş durumda. Versu adı verilen en üst donanım paletinde ise dört adet elektronik kumandalı oransal yön kontrol valfi yer alabiliyor.

Ek olarak, ileri-geri ve yukarı-aşağı hareket edebilen alet kaldırma tertibatı ile hidrolik üst kol gibi donanımlar için düşük debili bir aç/kapa yön kontrol valfi sunuluyor. Bu üç donanım paketinin her birinde, ön yükleyiciyi veya ön askı sistemini çalıştırmak için orta kısma da dört adede kadar elektrikli yön kontrol valfi ilave edilebiliyor.

Kabinde durum

Kabin çerçevesi, 75-135 hp’lik daha küçük modellerden oluşan A serisinden ödünç alınmış durumda. Ancak, içeri girdiğinizde, daha büyük Valtra modellerini andıran bir ortamla karşılaşıyorsunuz. Özellikle Versu donanım paketindeki SmartTouch kumanda kolçağı ve dokunmatik ekran bu hissi veriyor. Kolçakta yer alan kumandaların nasıl kullanılması gerektiği kolayca çözülebiliyor ve ana kumanda ünitesi de tahmin edilenden çok daha iyi iş görüyor. Manuel şanzıman modunda çalışılırken, vites değiştirmek için elektronik kolu hafifçe çekmek veya itmek yeterli. Kademe seçimi ise eksi/artı düğmelerine basmak gerekiyor. Otomatik şanzıman modunda işe biraz daha heyecan karışıyor. Dokunmatik ekranı kullanarak vites geçiş noktalarını iki farklı profil şeklinde ayarlamak ya da Valtra’nın önceden ayarlanmış vites geçiş profillerini kullanmak mümkün. Otomatik modda, elektronik vites kolu da hareket miktarına göre oransal olarak çalışıyor: Kolu ne kadar fazla iter ya da çekerseniz, hızlanma veya yavaşlama da o ölçüde düzenleniyor. Böylece, şanzıman ve motor önceden belirlenmiş sınırlar içinde çalışırken, operatöre düşen tek iş traktörün hareket hızını ayarlamak oluyor. Aslında CVT şanzımanlı traktörleri fazlasıyla andıran bir çalışma şeklinden söz etmek mümkün. Alt kademelere otomatik geçişin mümkün olmadığı düşük viteslerde ise bu şanzımanın belli sınırlılıklar ortaya koyduğu gördük. Ancak, doğru ayarları uygulamamızla birlikte işler düzeldi. Motor, başlangıçta, vites geçişi yapana kadar yüksek devirlere çıkmaya çalışıyordu. Hazır “Auto 1” programının, ağır çeki işleri için daha uygun olduğunu düşünüyoruz. Ayarlar üzerinde değişiklik yapabildiğimiz “Auto 2” programına geçtiğimizde ise vites geçişleri daha erken gerçekleşmeye başladı. Diğer terminal ayarlarında olduğu gibi burada daha fazla ayar olanağının sunulmasını isterdik.

Diğer ayrıntılar

  • Vites yükseltmek istendiğinde, şanzıman B ve D kademeleri arasında otomatik olarak geçiş yapıyor. Otomatik kademe düşüşü ise sadece C ve D kademeleri arasında gerçekleşiyor.

  • Debriyaj ile otomatik frenleme işlevi (AutoTraction), HiTech ve Active donanım paketlerinde gösterge paneli üzerinden devreye sokulabilirken, Versu paketinde bu iş için kumanda terminali kullanılıyor. Powershuttle ve ayak freni için sabit tutma seçeneği de mevcut.

  • Hız hafızası devreye alındığında, traktörün hareket hızını ayak pedalı veya el gazı ile ayarlamak mümkün.

  • Hız sabitleyici, elektronik kumanda kolunun sağa çekilmesiyle devreye giriyor. Sıra sonu dönüş sisteminde de iyi ve kullanıcı dostu özellikler mevcut.

  • Bir hız değerini sabitlemek için, elektronik kumanda kolunu sağa çekip bir süre sabit tutmak ya da terminal üzerinden hız değerini girmek yeterli.

  • Motor devri hafızası devredeyken, elektronik kumanda kolu üzerindeki bir çevirmeli düğme ile hız sabitleme ve motor devri üzerinde ince ayar yapılabiliyor.

  • ISObus uyumluluğu bulunan terminal, aynı zamanda otomatik dümenleme işlevi için de kullanılabiliyor. ISObus ve dümenleme sistemi işlevlerini kolçaktaki farklı kumandalara atamak mümkün.

  • HiTech ve Active paketlerinde, görece basit bir tasarıma sahip olan ve ekran bulunmayan ValtraARM çok işlevli kolçak kullanılıyor.

  • Panaromik cam tavan, tercihe bağlı donanımlar arasında. Bu durumda, ön cam ile cam tavan arasında sadece ince bir çıta bulunuyor.

Özet: Valtra N serisinde, üretime geçilen günden beri motor gücü değerleri yükseltilmiş olmakla birlikte, traktör ağırlıkları da buna paralel olarak arttı. Bu ise serinin küçük modellerinde performans kaybına yol açtı ve nihayetinde bu modellerin yerine G serisi geliştirildi. Ön yükleyici ile donatılan yeni traktör serisi, tarla ve çiftlik çalışmalarında her işe uygun birçok yönlülük sunuyor.

Versu elektronik kumanda kolunu kullanarak şanzımanı kullanmak son derece güzel. SmartTouch kumanda kolçağı, çok çeşitli ayar olanakları temin ediyor ve bu ayarlara sade menülere sahip ekran üzerinden de erişilebiliyor. Üst donanım paketini tercih edenler için ISObus ve otomatik dümenleme işlevleri beceriyle birleştirilmiş durumda.

ÖNEMLİ AYRINTILAR

  • Versu donanım paketine sahip G serisi modellerinde, 110 l/dak kapasiteli eğik plakalı pompa ve SmartTouch çok işlevli kumanda kolçağı bulunuyor.

  • Altı vitesli powershift şanzıman, çeşitli otomatik kullanım işlevlerine sahip. Kullanımı ise CVT şanzımanlara çok benzer.

  • Sürücü profili sayfasında pek çok ayarı kaydederek, SmartTouch kumanda sistemine sahip başka Valtra traktörlerinde aynen kullanılmak üzere aktarmak mümkün. Otomatik şanzımanın ise buna ek olarak başka bir hafıza işlevi bulunmuyor.

TEKNİK VERİLER

Valtra G125 Versu

Motor

Dört silindirli, 4,4 litre hacminde, 99 kW/135 hp gücünde, SCR, DOC ve DPF ile Stage V emisyon standardına uyum sergileyen AGCO Power 44MBTN-D5

Şanzıman

Dört kademeli, her kademede altı ve toplamda 24 ileri/24 geri vitesli GIMA şanzıman, azami 40 km/sa hız

Hidrolikler, askı sistemi

Eğik plakalı pompa, 110 l/dak, arkada ve önde dörder adet yön kontrol valfi, arkada kaldırma kuvveti 5.700 daN, önde kaldırma kuvveti 3.000 daN

Ölçüler

4,60 m uzunluk, 2,83 m yükseklik, 2,52 m genişlik, 5,14 ton boş ağırlık, 9,50 ton yüklü ağırlık, asgari lastik ebadı arkada SRI 750 (450/85 R34 ve 380/85 R24), lastik ebadı (arka SRI 825) 600/65 R28 ve 480/65 R28.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

one × 5 =

scroll to top